Materiāli

Iemesls tam, kāpēc cilvēki nezina un nerunā par dzīvnieku tiesībām, nereti ir tas, ka vienkārši nav bijusi iespēja iepazīties ar šīm tēmām. Ir cilvēki, kam tas ir vienalga, neskatoties, cik saprotami doma pasniegta. Daļa vienkārši nav saskārušies ar šiem jautājumiem un nav aizdomājušies. Tādēļ, lai nepaliktu šauri akadēmiskas diskusijas robežās, sabiedrības iepazīstināšanai ar šīm idejām ir jāveido raksti vienkāršā valodā, bukleti, raidījujmi, pasākumi, video un citi materiāli, kas uzrunā gan īsi un vienkārši, gan arī izvērsti un ar spilgtiem stāstiem.

Šie materiāli domāti to cilvēku atrašanai, kam rūp.

Saites

LATVIEŠU VALODĀ:
• Vikipēdijā par dzīvnieku tiesībām / dzīvnieku aizstāvības ētiku / vegānismu
Zootehnikums – ziņas, raidījumi, video un pasākumi par dzīvnieku aizstāvību.
Riga Animal Save – dzīvnieku aizstāvji, kas veidot labestīgāku sabiedrību.
Vegan.LV – visdažādākā informācija par vegānismu.
Dzīvnieku brīvība – pirmā dzīvnieku tiesību aizstāvības biedrība Latvijā.

ANGĻU VALODĀ:

How To Do Animal Rights: your free book about doing animal rights
My Face Is On Fire
On Human-Nonhuman Relations: A Sociological Exploration of Speciesism
Quotes on Slavery
The Animal Rights FAQ
The Animal Rights Library: morality beyond humanity
Unpopular Vegan Essays
We Other Animals

Bērniem un iesācējiem

Klikšķini uz attēla, lai apskatītu to lielāku.

Vegānisms – kā to saprast

Īss video arguments par dzīvnieku tiesībām un vegānismu:

.

Cilvēka – dzīvnieka attiecības

Latvijas Universitātes kursa Cilvēka – dzīvnieka attiecības: to kultūrvēsturiskie, kognitīvie un ētiskie aspekti mācību materiāli. Šeit pieejamajā versijā pievienots arī saturs ar saitēm uz konkrētām vietām tekstā un sakārtotas atsauces. Kursa autors: Artis Svece.

• Citu autoru raksti

Eva Bata – Kāpēc vegānisms? (1964)
Gerijs Frensione – Bieži uzdotie jautājumi par dzīvnieku tiesībām
Gerijs Frensione – Seši dzīvnieku tiesību pozīcijas pamatprincipi
Žans Klods Nuē – Vispārējās dzīvnieku tiesību deklarācijas izcelsme
Toms Rīgens – Dzīvnieku tiesību aizstāvība
Pīters Singers – Dzīvnieku atbrīvošana.

Buklets par dzīvnieku tiesībām

1) izdrukā (uz lapas abām pusēm),
2) pavairo (kopējot vai drukājot),
3) saloci (pa norādītajām līnijām),
4) piedāvā tiem, kurus tas varētu interesēt, vai noliec vietās, kur kāds to palasītu  – pie ziņojumu dēļiem, afišu stabiem, skolās, bibliotēkās, dzīvnieku patversmēs un citās sabiedriskās ēkās, publiskos pasākumos u.t.t. – darbojies radoši!

Bukleta A puses paraugs

Bukleta teksts
Lejuplādēt (A4 PDF)
Oriģināls un tulkojumi citās valodās atrodami šeit.

5 domas par “Materiāli

  1. Man labāk patika cits piemērs, ko reiz lasīju.

    Iedomāsimies, ka reiz cilvēki sasniegs līmeni, kad varēs ceļot uz tālām planētam. Un tur viņi sastaps citas dzīvības formas, kas būs pavisam savādākas. Iespējams, ka mēs redzēsim, ka tās pārtiek no gaismas, siltuma vai viena no otras. Tās spēj pārveidot dabu, ar savu izturēšanos spēj norādīt kas viņām patīk un kas ne. Bet mēs galīgi nevarēsim tās asociēt ar cilvēkiem vai dzīvniekiem. Piemēram, tām varētu nebūt centrālās nervu sistēmas, pavisam citas sazināšanās metodes vai arī vielmaiņa būtu daudzas kārtas lēnāka (100 gados spēj pārvietoties par vienu metru).

    Vai mēs varētu apgalvot, ka tādēļ, ka šādas dzīvības formas ir savādākas mēs drīkstam viņām bez iemesla darīt pāri? Pārtraukt savu ērtību labā viņu dzīvību? Un kā būtu ar viņu pēcnācēju izmantošanu savām vajadzībām, ja nu atklātos, ka tiem ir sava veida olas, vai mazliet savādāki dzīvības aizmetņi, kas ir izcili gardi.

    Protams, sāktos runas par to, ka nav pierādīts, ka tiem būtu apziņa. Neesot redzami sāpju refleksi, lai gan būtu redzams, ka būtne cenšas izvairīties, kad tai nogriež daļu ķermeņa.

    Es ceru, ka uzrakstīju pietiekami skaidri. Viegli jau rakstīt, ka cūciņai, gotiņai, kas mums skatās acīs noteikti ir intereses un tiesības, bet būtnei, kas mums pat nevar iekost pretī, vai nav tik čaklas kā bitītes, nekādu interešu un tiesību nav :(

    Esmu par cieņu un mīlestību pret dabu un visām dzīvības formām!

  2. Aizdomājos, kāpēc vegāniem ir tāda pārliecība, ka viņiem ir taisnība un visi pārējie ir ļaundari vai vismaz “nepietiekami informēti”.
    Vienīgais ko es varu izdomāt – pilnībā zaudējuši saikni ar dabu un dzīves realitāti. Dzīvojot pilsētā 4 sienās, tā var gadīties.
    Varbūt bez filozofēšanas vajag pastudēt arī bioloģiju, vai arī vismaz ievilkt kabeļtelevīziju un paskatīties kanālus par dabu. Kaut vai “National Geographic” vai “Animal Planet”.

    Sapratīsiet cik daba ir skaista tāda, kāda tā ir!

    Esmu redzējis kā plēsējs lēnām spēlējas ar antilopi. Dažreiz pat 30min līdz stundai, kamēr nabaga dzīvnieciņš atdod galus. Antilope ar pa pusei nograuztu kāju cenšas piecelties, un aizmukt. Lauvai patīk paspēlēties. Protams žēl jau miermīlīgā un graciozā dzīvnieciņa, bet plēsēji tomēr cilvēkiem arī patīk :)

    Bet tagad atbildiet godīgi kādu nāvi izvēlētos antilopes vietā:
    a) plēsējs lēnām moka 30 min
    b) lēnām nomirt no vecuma un slimībām (dabā gan tā nenotiek – vienmēr plēsējs noķers)
    c) šāviens galvā (mednieka vai lopkautuvē izdarīts)

    Un ja antilope spētu domāt – vai viņa uzskatītu, ka viņas intereses ir vairāk pārkāptas, ja rokas ir pielicis cilvēks?
    Nedomājat, ka lauva ir ļauna vai rīkojas nepareizi? Un ja viņas vietā būtu lācis, kas var arī iztikt bez gaļas? Laukos dažreiz gadās, ka cūciņa nomušī un apēd kādu vistu. Kaut katrs vegāns to redzētu. Nav patīkams skats. Bet tā nu tas ir iekārtots.

    Mēģinājums cilvēkam, pret viņa dabu, uzspiest ievērot citu sugu “tiesības”, kuras neviens cits nekad neievēros – tas ir tīrākais “sudzisms”, un pret cīņu pret šādu “sudzismu” es atbalstu ar visiem iespējamiem līdzekļiem!

    1. paldies, interesants piemērs!
      uzskatu, ka ir vērts vispirmām kārtām runāt par tiem dzīvniekiem, par kuriem vien retais šaubās, ka tie spēj ciest, pārdzīvot, baidīties un kuri jau tagad tiek masveidā izmantoti dažādiem nolūkiem.
      ja par kādām būtnēm ir pamatotas šaubas – ir tie vai nav justspējīgi radījumi, ja būtu tā, ka tiem piemīt daļa pazīmju, ko saistām ar justspēju, bet daļu neesam konstatējuši, būtu prātīgi atstāt viņus t.s. “morāles pelēkajā zonā” un rīkoties saskaņā ar principu – labāk neriskēt, nekā vēlāk nožēlot savu rīcību (better safe than sorry).

      pilnīgi piekrītu Tev, ka cūkas, teļi utt ar savām žēlajām acīm un kliedzieniem spēj pārliecināt, ka tiem sāp un kaut kas nepatīk līdzīgi kā mums, bet, piem., zivju skatienu parasti neuztveram kā žēlu + tās nekliedz. šķiet, ka tā rezultātā arī daudzos ir nostiprinājusies doma, ka zivīm nemaz nesāp (kaut arī tām ir nervu sistēma, tās sparīgi kustas un izrāda citas pazīmes, kas tiek saistītas ar justspēju).

      par otro komentāru:
      “kāpēc vegāniem ir tāda pārliecība, ka viņiem ir taisnība un visi pārējie ir ļaundari vai vismaz “nepietiekami informēti”.”

      1) šaubos vai visi vegāni ir pārliecināti, ka viņiem ir taisnība. pietiek jau ar to vien, ka nebūt vegānam liekas mazāk pamatoti. un, manuprāt, ir ļoti veselīgi būt atvērtiem diskusijai nevis pasludināt, ka “man ir taisnība!” :) sniedz man savus argumentus, uzklausi manus, un centīsimies godīgi saprast, kuri argumenti ir pamatotāki. taisnība nepieder kādam vienam, bet ir “kopīgais īpašums” :)

      2) neviens taču nesaka, ka ne-vegāni ir ļaundari. varbūt kāds arī ir, bet ticu, ka vairums cilvēku cenšas rīkoties labi.
      par to, kāpēc nepietiekami informēti – jo ikdienas pieredzē tas nemitīgi pierādās – pieauguši cilvēki nezina elementāras lietas par bioloģiju un lopkopību, neinteresējas par jaunākajiem pētījumiem, reti no brīva prāta par kaut ko izglītojas. nezinu, varbūt Tu dzīvo citur, bet Latvijā tā ir skaudra realitāte. cilvēki vairums cilvēku negrib zināt un papūlēties ne sevis, ne citu labad.

      piekrītu, ka pilsētniekiem ir traki švaka “saikne” ar dabu, piem., tāda ironiska patiesība: visvairāk ar dzīvniekiem cilvēki “saskaras” pie pusdienu galda…

      par dzīvniekfilmām runājot, gribētos ieteikt arī David Attenborough filmas – ļoti patīkamas un izglītojošas. un tiem, kam nav pieejams satelīts, protams, Vides Faktos šis tas interesants tiek rādīts. ja ir internets un pazīstams youtube, tad pavisam vienkārši.

      “Bet tagad atbildiet godīgi kādu nāvi izvēlētos antilopes vietā:”
      ja priekšlaicīgā nāve BŪTU neizbēgama, es, protams, izvēlētos mazsāpīgāko variantu. bet tā kā uz spēles likta dzīvība es līdz pēdējam mirklim apšaubītu, vai tiešām man bija neizbēgami jāmirst un vai nav citu viegli pieejamu variantu.
      cik zinu, dabiskiem plēsējiem īsti nav citu variantu – vai nu nogalini, vai mirsti pats. bet esmu pārliecināts, ka cilvēks var iztikt bez tā.

      par cūkām, kas apēd vistas: ir arī tādas, kas apēd savus mazuļus. manuprāt, pie vainas tādos gadījumos ir vienkārši nepilnvērtīga barība vai kādas garīgas problēmas, kas rodas dzīvojot saspiestībā, stresā utt.

      “Mēģinājums cilvēkam, pret viņa dabu, uzspiest ievērot citu sugu “tiesības”, kuras neviens cits nekad neievēros”
      tad Tu uzskati, ka arī parastais Dzīvnieku aizsardzības likums ir izmetams, jo arī to citas sugas neievēro?

    2. Atbildot uz “Aizdomājos, kāpēc vegāniem ir tāda pārliecība, ka viņiem ir taisnība” – atvainojos, vai vairumam cilvēku, kuriem ir savs viedoklis, nav pārliecības, ka tas ir pareizs? Kādēļ lai ar vegāniem, kas pat ir gandrīz vesels dzīvesveids būtu savādāk?
      Otrs par antilopes izvēli – pirmkārt, viens jautājums ir par medībām, un cits jautājums ir par rūpniecisko lopkopību (dīvains apzīmējums “lop-kopība” dzīvnieku spīdzināšanai šauros būros ar mērķi tos nogalināt…), kas pēc sava uzbūves modeļa neatšķiras no Aušvicas…
      Tas, ka dzīvnieki, it īpaši kaķveidīgie spēlējas ar medījumu, ir fakts, un laikam jau cilvēks no dzīvnieka atšķiras ar gribas komponenti, kas iezīmē cēloņus uzvedības normām, jeb morālei.

Pievieno komentāru

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s